Macarons med saffranssmörkräm

Detta lilla franska bakverk är minst sagt meckigt att göra och hittills har jag inte blivit helt nöjd. Jag gjorde första gången för ett par år sedan och då blev den på tok för söt, i övrigt bra. Denna gången blev de istället spruckna, fast bara första plåten så jag ska vänta längre nästa gång innan jag stoppar dem i ugnen. Alternativt ska jag pröva ett annat recept, detta är Leilas.

Mitt råd till dig som får för dig att göra dessa är att ha mycket tid! Passera mandelmjölet tar den största delen  av tiden.

 

 

Macarons grundrecept (50 stycken enkla eller 25 färdiga macarons)

150 gram mandel

½ dl strösocker

4 äggvitor

4 dl florsocker

(gul karamellfärg)

 

Skålla och skala mandeln, låt torka på ett hushållspapper innan den mals i mandelkvarn. Passera mandelmjölet genom en finmaskig sil.

Separera äggen, vispa äggvitan och tillsätt lite strösocker i taget när de börjar skumma. Vispa till en fast marängsmet.

Sikta ner florsockret med mandeln och blanda. Vänd sedan ner detta i marängen med en slickepott.

Spritsa ut eller klicka ut smeten med sked på ett bakplåtspapper. De ska vara som en femkrona i storlek, mitt tips är att rita dit detta på papprets baksida innan.

Låt vila minst 20 minuter innan kakorna gräddas på 150 grader i 12 minuter.

Dra av bakplåstpappret från plåten direkt och låt kakorna svalna.

 

Smörkräm med saffran

100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula

½ gram saffran
Gul karamellfärg

 

Blanda samman alla ingredisenser smidigt.

 

Macarons med saffranssmörkräm

Macarons

Saffranssmörkräm

 

Spritsa ut smörkrämen på undersidan på 25 av kakorna och placera den andra 25 ovanpå som lock.

 

 

 

Kommentarer:

1 Tutik:

skriven

måste jag prova att göra.

Kommentera här: