Saffran och apelsincakeballs

Lussekatter blir lätt torra tycker jag och speciellt dagen efter och det finns inget tråkigare än att äta torra bullar. Därför piffade jag till dem genom att de fick bli cakeballs, dvs kakbollar. Så hade du några lussekatter som ligger och är tråkiga så här efter lucia är detta ett bra sätt att ta tillvara på dem!

Kakbollarna går även bra att frysa och plocka fram när man får gäster.

 

Jag vill passa på och tacka min fina kollega för strösslet jag fick av henne i julklapp, det kom väl till användning här!

 

Foto taget av Tommy Jungblom

 

Saffran och apelsincakeballs

3 lussekatter

½ - 1 dl vispgrädde

Skalet av 1 apelsin

100 - 150 gram vit choklad

ev. Strössel

 

Smula sönder lussekatterna i en bunke. Blanda i vispgrädde och rivet apelsinskal, smeten ska inte vara kladdig men gå att rulla. Rulla smeten till bollar, 8-12 stycken. Ställ dem i frysen i ca 10 minuter. Smält under tiden chokladen och doppa bollarna sedan i den. Lägg på bakplåtspapper och dekorera eventuellt med strössel innan chokladen stelnat. Ställ in i frysen och så att chokladen stelnar.

Kommentera här: