Tant Harriets Pepparkakor

Jag har visat upp mitt pepparkakshus och självfallet kan man ju köpa sin pepparkaksdeg men jag gör min egen. Det finns hur mycket recept på pepparkakor som helst men det jag ständigt återkommer till är Tant Harriets Pepparkakor som finns i Vår kokbok. Detta recept räcker till många pepparkakor och även till ett rejält hus om man vill ha det. Pepparkaksdegen håller sig lätt en vecka i kylen så man måste inte baka hela degen samma dag. Den går även att frysa om så behövs.

 

Foto taget av Tommy Jungblom

 

Tant Harriets Pepparkakor

300 g smör

5 dl strösocker

1 dl ljus eller mörk sirap

1 msk malen ingefära

2 msk malen kanel

1 msk malda kryddnejlikor

2 tsk kardemumma, stött eller mald

1 msk bikarbonat

2 dl vatten

1½ liter mjöl

 

Rör rumsvarmt fett, socker och sirap smidigt. Rör först ner kryddorna och bikarbonaten, sedan vattnet och sist det mesta av mjölet.

Använd gärna matberedare, men gör då bara en ½ sats i taget. Tillsätt allt från början, fettet kylskåpskallt och skuret i bitar.

Arbeta in resten av mjölet på bakbordet. Låt degen ligga övertäckt i kylskåpet minst 1 dygn.

 

Sätt ugnen på 200 - 225 grader. Tag fram en bit av degen i taget. Arbeta den smidig och kavla den tunt. Tag ut kakor med mått och lägg dem på kalla plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 4-5 minuter.

Kommentera här: