Chokladmoussetårta med mandelbotten

Till makens kalas bakade jag denna chokladmoussetårta med en chokladmandelbotten. Jag frågade maken några dagar innan vad han ville ha för tårta och då säger han, du vet den där chokladtårtan från bageriet. Sagt och gjort, jag fick försöka efterapa tårtan men ändå sätta min egen touch vilket jag tycker att jag lyckades med!
Tårtan består av både mörk chokladmousse och mjölkchokladmousse. Okej, maken bakade faktiskt botten, det är viktigt att poängtera.


Foto taget av Tommy Jungblom

Mandelbotten

400 g mandelmassa
4 st ägg
4 msk kakao
Smör

Sätt ugnen på 175 grader. Sätt ett bakplåtspapper i botten på en kakform med löstagbar kant och smörj sedan med smör. Riv mandelmassan grovt, blanda med ägg och kakao till en jämn smet, använd gärna elvisp. Häll smeten i formen och grädda i 15-20 minuter. Låt kakan svalna i formen. 

Mörk chokladmousse

150 gram mörkchoklad, 70%
3 dl vispgrädde

Smält chokladen i ett vattenbad eller mikrovågsugn. Vispa grädden. Blanda ner en tredjedel av grädden i chokladen. Vänd ner den resterande grädden i chokladblandningen med stora luftiga tag till en jämn mousse.

Häll moussen i formen och jämna till, ställ i frysen

Mjölkchokladmousse

150 gram mjölchoklad
3 dl vispgrädde

Smält chokladen i ett vattenbad eller mikrovågsugn. Vispa grädden. Blanda ner en tredjedel av grädden i chokladen. Vänd ner den resterande grädden i chokladblandningen med stora luftiga tag till en jämn mousse.

Ta ut formen ur frysen och fyll på med även denna mousse. Jämna till och förvara i frysen 3 h eller till 30-40 minuter innan servering.

Garnering
Chokladsås
Blå vindruvor
Physalis

Bred kall chokladsås över tårtans topp. Lägg dit vindruvor och physalis.

Servera med en god kopp kaffe eller svart te.

Kommentarer:

1 Wesslantjej:

skriven

Ojojoj då vilken smaskig tårta! Älskar mandel och choklad i kombination...! Snyggt;)



Kramar

Kommentera här: