Jordnötsklickar

Jag funderade härom veckan på vilka recept som skulle vara kul att testa att göra om och kom då att tänka på de goda nötklickarna som normalt innehåller hasselnötter. Denna variant blev med salta jordnötter som jag sedan ringlade mörk choklad över. En härlig sötsaltkombination! Förvaras i frysen eller äts samma dag.
Jag tog med ett gäng av kakorna till mina närmaste kollegor på jobbet och båda mer än gilla dem kan man gott säga!


Foto taget av Susanne Jungblom

Jordnötsklickar
300 gram saltade jordnötter
2 dl strösocker
1½ msk potatismjöl
2 ägg
Jordnötter till garnering
Mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader
Mal nötterna, i mandelkvarn eller med mixer.
Blanda med socker, potatismjöl och ägg till en jämnsmet. Klicka ut med hjälp av två teskedar på plåt med bakplåtspapper, blir ca 40 st. Sätt en jordnöt i mitten på av varje kaka. Grädda i mitten av ugnen i 8-10 minuter. Lossna innan de har svalnat!

Smält chokladen och ringla över kakorna. Låt chokladen stelna och lägga i frystålig burk med smörpapper mellan lagren.

Kommentarer:

1 Evelina:

skriven

Hej!



Nu har jag just läst igenom hela din blogg, verkar finnas en hel del mumsigt här! Framför allt gillade jag receptet på rabarbergrottor eftersom jag älskar rabarber, och det på plommonmarmeladen verkar riktigt spännande. Känns lite sorgligt att vi högg ner vårt plommonträd i lördags, men det var bara att inse att det inte gick att rädda.



Kram Evelina.

2 Mari:

skriven

mm de låter ju inte helt fel.. kommer ja givetvis prova någon gång när ja kommit iordning :) Kram

3 Hanna - Bakfnatt:

skriven

De ser verkligen goda ut!

Kommentera här: