Chokladmuffins med Peanutbutterfrosting

När jag och maken skulle fira att vi fyllde 25 år bestämde vi oss för att ha tårtbuffé istället för bara en endast tårtsort. Vi bakade tårtorna själva med mycket hjälp från min kära lillasyster Caroline.
En tårta kom att bli favorit hos min svägerska Kim och inför deras bröllop provbakade jag den i muffinsformat, ibland orkar man helt enkelt inte äta upp en hel tårta. Men istället för att använda orginalreceptet på tårtan till själva muffinsen så tog jag mitt vanliga chokladmuffins recept.

Originalreceptet kommer från Leila Lindholm och hittas här.


Foto taget av Tommy Jungblom

Chokladmuffins (60 st mini)
200 g smör
3 dl socker
3 ägg
1 dl vatten
4½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao

Sätt ugnen på 225 grader. Ställ 60 småbröds formar på en plåt
Rör fett och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Tillsätt vattnet och rör om.
Rör samman alla torra ingredienser och blanda i äggsmeten.
Fördela smeten i formarna. Grädda 5-10 minuter

Peanutbutterfrosting
dl
mjukt jordnötssmör
8 dl florsocker
1 dl kakao av god kvalitet
2 tsk vaniljsocker
300 g Philadelphiaost eller annan färsk ost
2 msk varmt kaffe
Saltade jordnötter, pistagenötter, pekannötter, cashewnötter och hasselnötter till garnering
Röda cocktailbär till dekoration

Blanda samman jordnötssmör, florsocker, kakao, vaniljsocker, phiadelphiaost och kaffe till en jämn frosting. Spritsa ut på de avsvalnade muffinsens. Blanda nötterna och lägg en liten hög på varje muffins, till sist lägg på en fjärdedels cocktail bär på varje.

Avnjut gärna denna sötsalta muffins med en god kopp kaffe eller starkt svart te.

Kommentera här: