Plommonmarmelad med kanel och rom

I somras köpte min man med sig plommon hem och efter någon vecka var det fortfarande inte uppätna så då gjorde jag slag i saken och kokade min första plommonmarmelad. Denna marmelad har kommit att bli min absoluta favorit!
Därför var jag extra glad när jag lyckades vinna en påse plommon på den släktträffen i år. Så alla ni där ute som har plommon kvar, testa denna helt underbara marmelad!


Foto taget av Susanne Jungblom

Plommonmarmelad med kanel och rom

750 g urkärnade plommon, gärna syrliga
500 g strösocker
½ dl vatten
1 kanelstänger
ca 1 msk mörk rom

Mät upp alla ingredienserna förutom rommen i en gryta. Koka upp och skumma väl. Småkoka 30 - 40min, tills den klarar marmeladprovet. Ta upp kanelstängerna och tillsätt rommen. Häll upp marmeladen på varma, väl rengjorda glasburkar och förslut med lock. Låt svalna och förvara kallt.

Marmeladprovet: Lägg en liten klick marmelad på en kyld assiett och dra fingret genom marmeladen när den svalnat. Blir strecket kvar är marmeladen klar annars koka en stund till och gör om. 

Kommentera här: