Surdegsgrund

Jag började baka med surdeg för inte allt för länge sedan egentligen, det var i början på detta år. Jag var som eld och lågor kring allt vad surdeg hette sådär i början. Känslan kan beskrivas som närmaste förälskelse, jag tittade till den titt som tätt. Nu med tiden har den där första förälskelsen lagt sig och jag tar det hela med ro, ser surdegen varje dag där den står i kylskåpet. Jag tänkte skriva om hur man startar en surdeg och allt är hämtat från sidan http://www.bakasurdeg.se/ . På den sidan kan ni hitta det mest man behöver veta för att komma igång med sitt surdegsbakande.
Om man känner någon som har en surdeg så är det lättast att be och få lite. Alla har ju inte den tur som tex jag själv när jag började. Här kommer därför hur man startar en surdeg från grunden.


Foto taget av Susanne Jungblom

Surdegsgrund

100 g vetemjöl
120 g vatten
20 g rivet äpple

Koka upp vattnet och låt svalna till 40 grader.
Riv äpple

Blanda mjöl, vatten och äpple i en 5 dl glasburk och rör om.
Konsistensen ska vara trögflytande.
Lägg på lock men skruva inte åt locket.

Låt stå varmt, 22 - 26 grader i 4 dagar.
Rör om morgon och kväll.

Dag 2 kväll, tillsätt 20g ekologiskt mjöl och 20g ljummet vatten. Konsistensen ska vara trögflytande.

Dag 4 kväll, Om den är bubblig och lite dallrig i konsistensen så är den klar. Om den inte är det så häll ut allt utom 30g och gå till Dag 2 kväll. Om den är klar så kan den förvaras i kylen och matas en gång i veckan

Nu är surdegsgrunden klar och du kan börja baka på den och du hittar ett bra recept på grahamsbröd här.

Kommentera här: