Syrenblomsdrömmar

Jag läste mycket bloggar innan jag tillslut starta min egen och en av dem som jag personligen gillar allra bäst är Söta Saker. Där fann jag receptet till ett syrenblomssocker, fast att jag mixade sockret med blommorna kvar så det blev brunt. Detta socker har jag nu använt för första gången och de blev en ny tappning av de klassiska drömmarna.


Foto taget av Susanne Jungblom


Syrendrömmar
100 g smör
1 dl strösocker
2 dl syrenblomssocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 4 dl vetemjöl

25 sötmandlar

Sätt ugnen på 150 grader. Rör samman smör och sockren tills det blir smidigt. Tillsätt oljan lite i sänder. Blanda en liten del av mjölet med hjorthornssaltet och blanda i. Tillsätt resten av mjölet och forma till en deg. Rulla degen i 2 längder och skär varje längd i 25 bitar. Forma varje bit till en boll och lägg på plåt med bakplåtspapper. Skålla, skala och dela mandeln. Tryck dit en halv mandel i varje boll. Grädda i 20 minuter.

Kommentera här: