Pepparkaksmuffins

Välkommen hit till min nyskapade blogg, Drömmarnas Café!

Jag tänkte börja med ett inlägg om en pepparkaksmuffins jag bakade igår.
Receptet är taget ur boken vår kokbok,  fast jag som inte riktigt hade allt hemma byte ut smöret mot rapsolja, brun farinsockret mot ljust muscovadosocker och gräddfilen/filmjölken mot turkisk yoghurt.

 

Mjuk pepparkaksmuffins med lingonyoghurt

Foto taget av Tommy Jungblom

 

Mjuk Pepparkaksmuffins

100 g smör
2½ dl brun farin
2 ägg
1½ dl gräddfil eller filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk malen kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat

Sätt ugnen på 225 grader. Ställ ut muffinsformar (ca 20 st av storlek mindre) på en plåt. Rör rumsvarmt fett och sockerporöst. Använd gärna elvisp eller matberedare. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner gräddfilen/filmjölken och till sist mjölet blandat med kryddor och bikarbonat. Fördela smeten i muffinsformarna, tänk på att inte fylla mer än drygt halva formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Lingonyoghurt
1 dl turkisk yoghurt
1 msk lingonsylt

Blanda yoghurten och lingonsylten.

Servera avsvalnade muffins med en klick yoghurt. 
Man kan byta ut yoghurten mot vispad grädde om man vill ha det mindre syrligt.

Kommentarer:

1 Helene:

skriven

Vad goda dom var :)

2 Mari Metso:

skriven

Åhh va roligt.. ska genast lägga din blogg bland mina favoriter,,Ska följa dig slaviskt så kanske ja kan få lite tips och insperation.. Ja vill ha lite surdegstips.. Kram

Kommentera här: