Tårta, tårta och åter tårta

Inom loppet av en vecka bakade jag inte mindre än 4 stycken tårtor. Jag har ju nämt i tidigare inlägg att jag skulle baka en tårta till min systers särbo som fyllde 40 år. Jag råkade glömma tårtan hemma så det blev att baka en ny, inte med apelsin som jag tänkt mig utan istället fick det bli en traditionell Oscar II:s tårta. Dekorera den med rosor och blad i marsipan, utan dekor går tårtan utmärkt att stoppa i frysen och ta fram vid behov.
 
Foto taget av Susanne Jungblom
 
Jag tog min svägerska Kim och min storebror Göran till hjälp som barnvakter åt mina två äldsta barn och som tack fick de en tårta med kladdkakebotten och blåbärsmousse, dekorerad med choklad. Enligt utlåtande var det jättegod! Tack för hjälpen än en gång <3
 
Foto taget av Susanne Jungblom
 
Min svärfar Olle ville inte fira sin 60 årsdag men jag och mina barn ville fira att han fyllde år ändå så det fick bli en tårta som han tyvärr inte fick smaka på. Tror annars han hade älskat den! En riktig sommardröms tårta, bestående av kladdig chokladmandelmassebotten, blåbärsmousse, en flädergele och med färska skogssmultron, överst hyvlade jag över vitchoklad. 
 
 
Foto taget av Susanne Jungblom
 
Närmare inlägg om varje tårta kommer senare! Just nu funderar jag mest på om man orkar med bullbak i värmen eller om man ska vänta till en regnig dag.
 
 
 

Kommentera här: