Choklad och jordnöt bars

Mina kollegor tittade i en tidning på jobbet och säger "Susanne, de här ser goda ut!". Deras önskan är ju inte riktigt min lag men visst jag ögnar i genom receptet och kommer fram till att mina kollegor nog inte gillar det just i sin helhet. Det receptet var ganska likt mitt recept på jordnötsklickar som de älskade så vad gör jag jo jag går hem och slänger ihop något som liknar bars, fast ärligt talat tror jag mer det blev en lite mindre söt kaka. Här kommer iaf receptet om ni skulle få lust att äta kakbars som jag vill kalla det.


Foto taget av Tommy Jungblom

Choklad och jordnöt bars

200 g saltade jordnötter
3 dl havregryn
1½ dl strösocker
60 gram mörkchoklad
½ dl potatismjöl
2 ägg

Sätt ugnen på 200 grader. Mixa jordnötterna. Blanda sedan samman dem med havregryn, strösocker, hackade mörkchoklad och potatismjölet. Tillsätt sedan äggen. Bred ut massan på ett bakplåtspapper till ca 1-1½ cm tjock. Grädda i 10-15 minuter. Skär kakan i avlånga bitar, jag fick ut ca 26 stycken. Låt svalna.
De är godare om de får bli helt kalla.

Kommentera här: