Hello Kitty Våningstårta

Min systerdotter fyllde fem år nu i maj och önskade sig en Hello Kitty tårta, skulle se ut som en bröllopstårta helst. Lite komiskt är det för min dotter som fyller 4 år i juni har önskat sig precis det samma :-)
När man frågade om innehåll skulle det också vara precis samma sak.




Vaniljbottnar med kokos

4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 krm vaniljpulver
2 tsk bakpulver

Till formen
Kokos
Smör

Sätt ugnen på 175 grader, smörjformen och bröa med kokos.
Vispa ägg och socker pösigt, blanda de torra ingredienserna och vänd ner. Fördela jämnt i formen.
Grädda i ca 40 minuter, testa med en provsticka.
Lossna formen och låt sedan svalna.

Fyllning 1
Mandelmassa
Lemoncurd
Mjölk

Riv mandelmassan, rör den till en slätsmet med mjölken. Tillsätt lemoncurd efter behag.

Fylling 2
Jordgubbar
Snabb marsan

Tina frysta om jordgubbarna varit frysta. Mosa sedan dem och rör ut lite snabb marsan så blir de inte så blöta.

Tårtans utsida
Vitchokladsmörkräm (Hälften smör, hälften vitchoklad)
Marsipan, dekorationer och för att täcka med.





Montering
Dela varje botten i tre delar, pensla bottnen med mjölk. Lägg på fyllning 1, där efter nästa botten som penslas med mjölk. Lägg på fyllning två och pensla sista delen med mjölk och lägg på detta på tårtan.
Den andra botten skär du i rätt storlek innan du delar den, om du som jag inte råkar ha en liten springform från början.
Hit kan du förbereda, plasta då in bottnarna med platsfolie och låt ligga i kylen över natten eller i frysen om du är ute längre i förväg. 

Lägg tårtbottnarna på tårtbrickor. Spackla utsidan med vitchokladsmörkräm. Kavla ut marsipanen och lägg över tårtan, släta ut med handen och skärbort överflödet.

sockerrus blogg hittade jag hur man gör en våningstårta och där ser ni hur hon använder sugrör för att göra stöd åt tårtan som ska stå på den andra.

Efter man ställt den mindre bottnen på den större så dekorerar man tårtan. Jag skulpterade Hello Kitty helt i marsipan och detta gjorde jag några dagar innan så att hon hann torka till och inte förlora formen. Blommorna la jag i folie som jag format till så att de fick lite mer liv, även dessa i marsipan. Kantbandet med rosetten gjorde jag av jordgubbsmarsipan, rullade först en bit och la hela vägen runt och fäst det med äggvita som fungerar som klister. Sedan gjorde jag rosetten och fäst även den med äggvita. Där efter var det bara att klistra fast resten av dekorartionen. Jag satte tre sugrörsbitar under Hello Kitty eftersom hon var ganska tung och jag ville inte att hon skulle sjunka ner i tårtan.

Kan meddela att min systerdotter var väldigt nöjd med sin Bröllop-Hello-Kitty-Tårta.

Kommentera här: