Fransk rabarbermarmelad

Detta var den första marmelad jag kokade på egenhand och är en av mina favorit marmelader.
Jag använde den tidigare till mina rabarbergrottor och den passar utmärkt till nybakta scones med ost.
Jag brukar varje år frysa ner rabarber skivade i påsar, passar bra när man får för sig att koka marmelad eller saft eller göra en god paj. Ibland känns det som om sommaren är väldigt långt bort så där mitt i vintern.


Foto taget av Susanne Jungblom


Fransk rabarbermarmelad
1 kg rabarber
1 kg socker
30 g smör

Kvällen dag 1
Skölj och skiva rabarberna i tunna skivor. Lägg i en bunke tillsammans med sockret, täck över och låt stå i kylen över natten.

Dag 2
Häll av vätskan som bildats från rabarberna i en gryta och reducera till hälften. Lägg i rabarberna och koka upp, när den kokar som kraftigast till sätt smöret. Skumma av väl och låt sedan koka i 30-45 minuter, tills den klarar av marmeladprovet.

Kommentera här: